REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZACHODNIOPOMORSKIEGO OŚRODKA DORADZTWA ROLNICZEGO W BARZKOWICACH
Regulamin organizacyjny wprowadzono Zarządzeniem nr 2/2021 Dyrektora Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach z dnia 21.01.2021r.
ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1
Zachodniopomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach działa, w szczególności na podstawie:
- Ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 896 z późn. zm.);
- Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 stycznia 2005 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawanie innych świadczeń związanych z pracą pracownikom jednostek doradztwa rolniczego (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1124 z późn. zm.);
- Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej oraz sporządzania planu finansowego jednostek doradztwa rolniczego (t.j. Dz.U. z 2018 poz. 2347);
- Statutu nadanego Zarządzeniem Nr 43 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 sierpnia 2016 r. w sprawie nadania statutu Zachodniopomorskiemu Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Barzkowicach;
- wewnętrznych aktów normatywnych;
- niniejszego Regulaminu.
- 2
Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
- Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Zachodniopomorskiego Ośrodka Rolniczego w Barzkowicach;
- Ośrodku lub ZODR - należy przez to rozumieć Zachodniopomorski Ośrodek Doradztwa w Barzkowicach;
- Oddziale - należy przez to rozumieć Oddział w Koszalinie Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach;
- Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć – Oddział, Dział, Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego, samodzielne stanowiska;
- PZDR - należy przez to rozumieć Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego;
- Radzie - należy przez to rozumieć Radę Społeczną Doradztwa Rolniczego;
- Ministrze - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw rozwoju wsi;
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 896 z późn. zm.).
- 3
- Ośrodek jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną.
- Ośrodek realizuje zadania na terenie województwa zachodniopomorskiego.
- Siedzibą Ośrodka jest miejscowość Barzkowice, gmina Stargard.
- Siedzibą Oddziału jest miasto Koszalin.
- 4
- Niniejszy Regulamin określa wewnętrzną organizację Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych.
- Podstawowym zadaniem Ośrodka jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.
- 5
- Przy Ośrodku działa Rada Społeczna Doradztwa Rolniczego, której obsługę organizacyjno-techniczną zapewnia Ośrodek poprzez Dział Kadr i Organizacji Pracy.
ROZDZIAŁ II. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA
- 6
- W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Dział Technologii Produkcji Rolniczej - TPR
- Dział Rolnictwa Ekologicznego i Ochrony Środowiska - EOŚ
- Dział Rozwoju Obszarów Wiejskich - ROW
- Dział Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw - MDW
- Dział Ekonomiki i Zarządzania Gospodarstwem Rolnym - EZ
- Dział Księgowości - FK
- Dział Administracyjno-Gospodarczy - AG
- Dział Kadr i Organizacji Pracy - KOP
- Dział Teleinformatyki - TI
- Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy - BHP
- Stanowisko ds. Obsługi Prawnej - OP
- Stanowisko ds. Kontroli - KZ
- Stanowisko ds. Bezpieczeństwa Informacji, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych - BKO
- Stanowisko ds. Systemu Zarządzania Jakością - ZJ
- Oddział w Koszalinie - ODK
- Powiatowe Zespoły Doradztwa Rolniczego:
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Białogardzie - PZB
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Choszcznie - PZC
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Drawsku Pomorskim - PZD
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Goleniowie z siedzibą w Nowogardzie - PZG
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Gryficach - PZGR
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Gryfinie z siedzibą w Baniach - PZGB
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Kamieniu Pomorskim z siedzibą w Golczewie - PZKP
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Kołobrzegu - PZK
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Koszalinie - PZKO
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Łobzie - PZŁ
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Myśliborzu - PZM
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Pyrzycach - PZP
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Sławnie z siedzibą w Darłowie - PZSŁ
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Stargardzie - PZST
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Szczecinie - PZS
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Szczecinku - PZSC
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Świdwinie - PZŚ
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Wałczu - PZW
- Oznaczenia literowe komórek organizacyjnych określone w ust. 1. używane są przez pracowników obligatoryjnie w prowadzonej przez nich dokumentacji.
- Dyrektor może, w ramach komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, i między nimi, tworzyć zespoły lub sekcje, na stałe lub na określony czas realizacji powierzonego im zadania.
- Powołanie zespołu lub sekcji, o których mowa w ust. 3, następuje odrębnym zarządzeniem Dyrektora określającym:
- rodzaj zespołu lub sekcji oraz ich nazwę;
- zadania zespołu lub sekcji, dla rozwiązania których zostały powołane;
- wewnętrzną, imienną strukturę organizacyjną zespołu lub sekcji;
- czas, na jaki następuje powołanie.
- Schemat organizacyjny Ośrodka określa załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Terytorialny zasięg działania PZDR określa załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
ROZDZIAŁ III. ZASADY WYKONYWANIA FUNKCJI KIEROWNICZYCH I ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA
DZIAŁ 1. DYREKTOR
- 7
Dyrektor kieruje Ośrodkiem, a w szczególności:
- nadzoruje wykonywanie zadań Ośrodka;
- opracowuje coroczny program działalności Ośrodka oraz opracowuje projekt corocznego planu finansowego Ośrodka, które przedkłada do zaopiniowania Radzie, a następnie do zatwierdzenia Ministrowi;
- przedkłada sprawozdanie z realizacji programu działalności i planu finansowego do zaopiniowania Radzie, a następnie do zatwierdzenia Ministrowi;
- zapewnia realizację programu działalności i planu finansowego Ośrodka;
- reprezentuje Ośrodek na zewnątrz;
- zarządza mieniem Ośrodka;
- określa wewnętrzną organizację Ośrodka i przedkłada uregulowania w tym zakresie do zatwierdzenia Ministrowi;
- współpracuje z Radą;
- wydaje zarządzenia wewnętrzne;
- podejmuje decyzje w sprawach pracowniczych;
- podejmuje decyzje dotyczące budżetu i spraw finansowych Ośrodka;
- organizuje kontrole wewnętrzne w Ośrodku;
- upoważnia pracowników Ośrodka do podejmowania czynności i załatwiania spraw w jego imieniu.
- 8
- Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy:
- jednego lub dwóch Zastępców;
- Głównego Księgowego;
- Dyrektora Oddziału;
- kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1-9 lub osób zajmujących stanowiska, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 10-14.
- Oddziałem Ośrodka kieruje Dyrektor Oddziału, Działami i PZDR kierują kierownicy, których podczas nieobecności zastępują wyznaczeni przez nich pracownicy. W przypadku nieobecności wyznaczonego pracownika lub niewyznaczenia zastępującego pracownika przez kierownika, wskazania osoby zastępującej kierownika dokonuje Dyrektor.
- Dopuszcza się możliwość jednoczesnego pełnienia funkcji Dyrektora Oddziału i Drugiego Zastępcy Dyrektora Ośrodka.
- Dopuszcza się możliwość kierowania dwoma lub trzema PZDR przez jednego kierownika.
- W czasie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków działalnością Ośrodka kieruje Pierwszy Zastępca Dyrektora, a w przypadku jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków Drugi Zastępca Dyrektora. W przypadku nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez Zastępców Dyrektora, działalnością Ośrodka kieruje jeden z upoważnionych przez Dyrektora kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1-9 lub upoważniona przez Dyrektora jedna z osób zajmujących stanowiska, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 10, 12-14 lub Dyrektor Oddziału na podstawie pełnomocnictwa.
- 9
- Dyrektor wykonuje wszelkie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku, osobiście oraz przez upoważnione przez niego
- Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
- Zastępcy Dyrektora;
- Główny Księgowy;
- Kierownik Działu Administracyjno-Gospodarczego;
- Kierownik Działu Kadr i Organizacji Pracy;
- Kierownik Działu Teleinformatyki;
- Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
- Stanowisko ds. Obsługi Prawnej;
- Stanowisko ds. Kontroli;
- Stanowisko ds. Bezpieczeństwa Informacji, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych;
- Stanowisko ds. Systemu Zarządzania Jakością;
DZIAŁ 2. ZASTĘPCY DYREKTORA
- 10
- Zastępcy Dyrektora kierują i nadzorują działalnością Ośrodka w ramach przypisanych im kompetencji i podporządkowanych im bezpośrednio komórek organizacyjnych.
- Do obowiązków Zastępców Dyrektora należy w szczególności:
- zastępowanie Dyrektora i reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz w czasie jego nieobecności, zgodnie z § 8 ust. 5 niniejszego Regulaminu;
- nadzór na realizacją zadań merytorycznych w podległych komórkach organizacyjnych;
- koordynacja i nadzór nad pracami związanymi z terminowym opracowaniem programu działalności Ośrodka i sporządzaniem sprawozdań z jego realizacji w uzgodnionym z Dyrektorem zakresie;
- sprawowanie nadzoru nad właściwym i terminowym realizowaniem rocznych programów działalności i sporządzaniem sprawozdań przez podległe im komórki organizacyjne;
- sprawowanie nadzoru nad właściwym i terminowym realizowaniem zawartych umów i porozumień o współpracy z innymi podmiotami;
- nadzór nad dyscypliną pracy podległych pracowników, zgodnie z obowiązującymi regulacjami wewnętrznymi oraz właściwymi przepisami prawa;
- organizacja współpracy między poszczególnymi komórkami organizacyjnymi;
- pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych ze źródeł zewnętrznych;
- organizowanie dokształcania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników podległych im komórek organizacyjnych;
- monitorowanie rynku usług doradczych i szkoleniowych;
- wykonywanie zadań zleconych przez Dyrektora.
- 11
- Pierwszemu Zastępcy Dyrektora podlegają:
- Dział Technologii Produkcji Rolniczej;
- Dział Rolnictwa Ekologicznego i Ochrony Środowiska;
- Dział Rozwoju Obszarów Wiejskich;
- Dział Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw;
- Dział Ekonomiki i Zarządzania Gospodarstwem Rolnym;
- PZDR działające w powiatach: choszczeńskim, goleniowskim z siedzibą w Nowogardzie, gryfickim, gryfińskim z siedzibą w Baniach, kamieńskim z siedzibą w Golczewie, łobeskim, myśliborskim, pyrzyckim, stargardzkim, drawskim, wałeckim oraz w Szczecinie.
- Drugiemu Zastępcy Dyrektora podlegają:
- Oddział;
- PZDR działające w powiatach: białogardzkim, kołobrzeskim, koszalińskim, sławieńskim z siedzibą w Darłowie, szczecineckim, świdwińskim.
DZIAŁ 3. GŁÓWNY KSIĘGOWY
- 12
- Główny Księgowy Ośrodka odpowiada za całokształt gospodarki finansowej Ośrodka, a w szczególności za:
- prowadzenie gospodarki finansowej i księgowości Ośrodka zgodnie z ustawą o finansach publicznych, ustawą o rachunkowości, przepisami podatkowymi oraz innymi przepisami obowiązującymi w tym zakresie;
- przygotowanie projektu rocznego planu finansowego Ośrodka;
- realizację rocznego planu finansowego Ośrodka;
- sporządzanie planów, analiz i sprawozdań finansowych z zachowaniem ich terminowości;
- nadzór nad prawidłowym obiegiem i kontrolą dokumentów księgowych;
- nadzór nad prawidłowym prowadzeniem gospodarki kasowej;
- nadzór nad prawidłowym prowadzeniem gospodarki magazynowej;
- nadzór nad prawidłowym przygotowaniem i rozliczeniem inwentaryzacji;
- nadzór nad prawidłowym rozliczaniem płac oraz rozliczaniem z ZUS;
- nadzór nad prawidłowym sporządzaniem deklaracji statystycznych do GUS;
- nadzór nad prawidłową realizacją zadań wynikłych z ustawy Prawo zamówień publicznych;
- współpracę z bankami obsługującymi Ośrodek;
- współpracę z Urzędem Skarbowym w realizacji rozliczeń budżetowych;
- opracowanie cennika usług świadczonych odpłatnie przez Ośrodek i nadzór nad jego realizacją.
- Główny Księgowy jest jednocześnie kierownikiem Działu Księgowości i sprawuje nad nim bezpośredni nadzór oraz koordynuje jego pracę.
- Główny Księgowy jest upoważniony do:
1) kontrolowania, analizowania i oceniania pracy podległych pracowników, jak również dokumentacji w zakresie prowadzonej gospodarki finansowej, magazynowej i innej, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2) reprezentowania Ośrodka, na podstawie upoważnienia Dyrektora, w sprawach finansowo–księgowych;
3) sporządzania sprawozdań i informacji finansowych dla jednostek nadrzędnych i kontrolujących;
4) informowania Dyrektora o realizacji zadań Ośrodka w zakresie działalności finansowo–księgowej, stwierdzonych ewentualnych nieprawidłowościach oraz podejmowanych działaniach zmierzających do ich usunięcia.
DZIAŁ 4. DYREKTOR ODDZIAŁU, KIEROWNICY KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
- 13
- Do zadań Dyrektora Oddziału i kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
- kierowanie działalnością komórki organizacyjnej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz niniejszym Regulaminem, wykonywanie własnych zadań merytorycznych wynikających z zakresu obowiązków;
- organizowanie pracy komórki organizacyjnej, w tym przygotowywanie projektów zakresów obowiązków pracowników im podległych;
- zapewnienie prawidłowego wykonania zadań określonych w Regulaminie, ustalonych dla danej komórki organizacyjnej;
- zapewnienie właściwego i terminowego załatwiania spraw w ramach pracy komórki organizacyjnej;
- inicjowanie i organizowanie doskonalenia zawodowego pracowników komórki organizacyjnej;
- zapewnienie prawidłowego obiegu i ewidencji spraw skierowanych do załatwienia przez komórkę organizacyjną, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym z przepisami o ochronie tajemnicy służbowej;
- współpraca z działami merytorycznymi i PZDR w zakresie zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną oraz udostępnianie im niezbędnych informacji;
- prowadzenie wymaganej dokumentacji służbowej i zapewnienie właściwego jej obiegu oraz aktów prawnych w komórkach organizacyjnych;
- zapewnienie dyscypliny pracy w kierowanej komórce organizacyjnej;
- monitorowanie, nadzorowanie, kontrolowanie i rozliczanie zadań wykonywanych przez podległych pracowników, a także udzielanie im pomocy w realizacji tych zadań;
- prowadzenie okresowej oceny podległych pracowników;
- terminowe opracowywanie i nadzór nad realizacją miesięcznych planów pracy komórki organizacyjnej oraz sprawozdań z ich realizacji;
- realizacja zadań wynikających z rocznego programu działalności Ośrodka;
- dbanie o właściwy wizerunek Ośrodka;
- podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych ze źródeł zewnętrznych;
- współorganizowanie Barzkowickich Targów Rolnych „Agro Pomerania” oraz innych przedsięwzięć promujących działalność Ośrodka;
- sporządzanie comiesięcznych sprawozdań z realizacji zadań zawartych w rocznym programie działalności Ośrodka związanych z zadaniami komórki organizacyjnej;
- nadzór i koordynacja nad opracowywaniem oraz przekazywaniem materiałów w zakresie realizowanych zadań przez komórkę organizacyjną do zamieszczania na stronie internetowej Ośrodka i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz ich aktualizowanie.
- Do obowiązków Dyrektora Oddziału, oprócz zadań wymienionych w pkt 1, należy dodatkowo:
- nadzór i kontrola nad prowadzeniem punktu kasowego Oddziału, zgodnie z instrukcją w sprawie organizacji i prowadzenia gospodarki kasowej Ośrodka;
- nadzór i kontrola nad prowadzeniem sekretariatu Oddziału;
- koordynowanie pracy specjalistów zatrudnionych w Oddziale.
- 14
- Dyrektor Oddziału i kierownicy komórek organizacyjnych, jako bezpośredni przełożeni pracowników zatrudnionych w podległych im komórkach, upoważnieni są, w szczególności do:
- zgłaszania do Dyrektora Ośrodka wniosków, uwag i propozycji w sprawach zatrudnienia, zwalniania, awansowania, premiowania, nagradzania i karania podległych pracowników;
- podpisywania pism oraz korespondencji o charakterze wewnętrznym, między komórkami organizacyjnymi Ośrodka;
- podpisywania korespondencji wewnętrznej o charakterze zobowiązującym (polecenia służbowe) z upoważnienia Dyrektora;
- sprawdzania pod względem merytorycznym poleceń wyjazdów służbowych podległych pracowników;
- sygnowania opracowanych przez komórkę organizacyjną pism zewnętrznych, które podpisuje Dyrektor lub jego Zastępcy;
- występowania do Dyrektora Ośrodka w sprawach związanych z zakupami, remontami i inwestycjami;
- przeprowadzania kontroli wewnętrznej w zakresie swoich kompetencji w stosunku do podległych pracowników.
- Dyrektorowi Oddziału podlegają wszyscy pracownicy zatrudnieni w Oddziale.
ROZDZIAŁ IV. ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
DZIAŁ 1. ZADANIA WSPÓLNE
- 15
Pracownicy Działów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt. 1-5, Oddziału i PZDR realizują zadania i obowiązki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przepisami wewnętrznymi Ośrodka, zakresami obowiązków oraz poleceniami bezpośrednich przełożonych, a w szczególności:
1) wykonują zadania wynikające z programu działania Ośrodka;
2) prowadzą doradztwo dla rolników i mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie działalności ustawowej Ośrodka;
3) współdziałają z wszystkimi komórkami organizacyjnymi Ośrodka;
4) przygotowują tygodniowe plany pracy;
5) organizują i prowadzą szkolenia, seminaria, konferencje, targi, wystawy, pokazy, konkursy i inne przedsięwzięcia mające na celu upowszechnianie wiedzy rolniczej i nowych technologii produkcji, wspieranie produkcji ekologicznej, promocję produktów i wyrobów przetwórstwa rolno-spożywczego oraz rozwój obszarów wiejskich;
6) opracowują instrukcje, ulotki, broszury, artykuły i inne opracowania na potrzeby zadań realizowanych przez Ośrodek;
7) opracowują materiały informacyjne i szkoleniowe oraz artykuły do publikacji w czasopiśmie wydawanym przez Ośrodek;
8) opracowują materiały w zakresie zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną do zamieszczania na stronie internetowej Ośrodka i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz dokonują ich aktualizacji;
9) podejmują działania na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych na realizację merytorycznych zadań komórki organizacyjnej i Ośrodka ze źródeł zewnętrznych oraz zadań realizowanych odpłatnie przez Ośrodek;
10) wykonują inne zadania zlecone przez Dyrektora.
- 16
- Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do:
1) znajomości przepisów prawa i przepisów wewnętrznych, niezbędnych dla właściwej realizacji zadań danego stanowiska pracy oraz ich bezwzględnego przestrzegania;
2) przestrzegania ustawy o ochronie informacji niejawnych i przepisów o ochronie danych osobowych;
3) zachowania drogi służbowej wynikającej ze struktury organizacyjnej Ośrodka;
4) zachowania tajemnicy służbowej wynikającej z wykonywania czynności służbowych;
5) ochrony i zabezpieczenia danych przetwarzanych na powierzonym mieniu Ośrodka przed nieuprawnionym dostępem;
6) podnoszenia kwalifikacji zawodowych i ustawiczne doskonalenie zawodowe poprzez uczestnictwo w szkoleniach kadry własnej organizowanych w ramach Ośrodka lub przez inne instytucje oraz w drodze samokształcenia;
7) prowadzenia wymaganej dokumentacji i sprawozdawczości;
8) dbania o właściwy wizerunek Ośrodka;
9) podejmowania współpracy i wzajemnego informowania się w sprawach wymagających współdziałania komórek organizacyjnych bądź stanowisk pracy w Ośrodku;
10) dokładania należytej staranności w utrzymaniu estetycznego wyglądu miejsca pracy;
11) dbałości o powierzone mienie oraz prawidłowego jego zabezpieczenie po zakończeniu pracy.
- Spory kompetencyjne pomiędzy pracownikami rozstrzygają bezpośredni przełożeni w porozumieniu z Dyrektorem.
DZIAŁ 2. DZIAŁ TECHNOLOGII PRODUKCJI ROLNICZEJ
- 17
Do zadań Działu Technologii Produkcji Rolniczej należy w szczególności:
1) prowadzenie szkoleń i doradztwa dla rolników z zakresu:
- stosowania nowoczesnych metod w produkcji rolnej i przetwórstwie rolno-spożywczym,
- rozwiązywania problemów technologicznych gospodarstw rolnych,
- modernizacji gospodarstw i poprawy jakości artykułów rolno-spożywczych oraz wzmocnienia pozycji rolników na rynku,
- propagowania zasady wzajemnej zgodności;
- wsparcie merytoryczne doradców terenowych w zakresie świadczenia doradztwa z technologii produkcji roślinnej, zwierzęcej, ogrodnictwa i mechanizacji rolnictwa;
- propagowanie i wdrażanie innowacji w rolnictwie, w tym innowacyjnych technologii i technik w produkcji rolniczej;
- wdrażanie i upowszechnianie nowoczesnych metod agrotechnicznych, hodowli oraz przetwórstwa rolno-spożywczego, (BAT - najlepsze dostępne techniki i metody przyjazne dla środowiska);
- udział w realizacji krajowych i zagranicznych programów wsparcia dla rolnictwa;
- gromadzenie informacji w zakresie nowych technologii produkcji;
- upowszechnianie w ramach Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego (PDO) najbardziej przydatnych i polecanych (rekomendowanych) do uprawy odmian poprzez prowadzenie pól demonstracyjnych;
- realizacja zadań Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW) w ramach Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie (SIR) na poziomie wojewódzkim;
- nadzór nad prowadzeniem obserwacji i zestawień danych meteorologicznych z zakładowego punktu meteorologicznego;
- wykorzystywanie zestawień danych meteorologicznych z zakładowego punktu meteorologicznego na potrzeby rolników oraz do celów dydaktycznych i edukacyjnych w Ośrodku;
- nadzór nad funkcjonowaniem stacji meteo na potrzeby systemu wspomagania decyzji w ramach integrowanej ochrony roślin;
- nadzór merytoryczny nad ogrodem warzywnym z kolekcją odmian, „Biosurowcowym Ogrodem Dydaktycznym” oraz zgodne z normami gospodarowanie na użytkach rolnych Ośrodka;
- sporządzanie wniosków lub innych dokumentów niezbędnych do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowej lub współfinansowanej ze środków funduszy UE lub innych;
- współpraca z uczelniami, szkołami rolniczymi, instytutami badawczymi, (w szczególności: Instytutem Zootechniki, Instytutem Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa, Centralnym Ośrodkiem Badania Odmian Roślin Uprawnych, Instytutem Ochrony Roślin, Instytutem Hodowli i Aklimatyzacji Roślin itp.) w zakresie wdrażania i upowszechniania wyników badań naukowych w praktyce rolniczej;
- współpraca z Zachodniopomorską Izbą Rolniczą, Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego, jednostkami samorządu terytorialnego, agencjami rządowymi, innymi instytucjami działającymi na rzecz rolnictwa, firmami hodowlanymi i nasiennymi, jednostkami kontrolującymi i usługowymi ze sfery produkcji rolnej (Wojewódzka Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Państwowa Inspekcja Weterynaryjna, Okręgowa Stacja Chemiczno-Rolnicza, Wojewódzka Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, rolnicze organizacje branżowe itp.) w zakresie zadań mających na celu rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich;
- świadczenie pomocy merytorycznej w zakresie dostosowania gospodarstw rolnych do obowiązujących standardów i wymagań zawartych w zasadzie wzajemnej zgodności (cross compliance) oraz w zakresie integrowanej ochrony roślin;
- upowszechnianie mechanizmów funkcjonowania rynków rolnych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej;
- udzielanie pomocy w sporządzaniu planów nawozowych lub planów przechowywania nawozów, ocen użyteczności maszyn rolniczych oraz innych opracowań dotyczących technologii produkcji rolniczej;
- zalecanie do uprawy odmian roślin z listy Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego (PDO);
- sporządzanie raportów GUS w zakresie prowadzonej produkcji rolniczej Ośrodka.
DZIAŁ 3. DZIAŁ ROLNICTWA EKOLOGICZNEGO I OCHRONY ŚRODOWISKA
- 18
Do zadań Działu Rolnictwa Ekologicznego i Ochrony Środowiska należy w szczególności:
1) prowadzenie form szkoleniowych i doradztwa dla rolników i mieszkańców obszarów wiejskich z zakresu:
- stosowania ekologicznych metod produkcji i przetwórstwa rolno-spożywczego,
- opracowywania programów rolnośrodowiskowych i planów nawozowych lub planów przechowalnictwa nawozów naturalnych,
- propagowania zasady wzajemnej zgodności,
- technologii upraw roślin energetycznych, jako niekonwencjonalnego źródła energii,
- propagowania idei odnawialnych źródeł energii oraz sposobów jej wykorzystania na obszarach wiejskich,
- ubiegania się o przyznanie pomocy finansowej na realizację zadań uwzględniających ochronę środowiska, współfinansowanych ze środków pochodzących z funduszy UE lub innych instytucji krajowych i zagranicznych,
- ekologii i ochrony środowiska;
2) współudział w organizowaniu lokalnych i krajowych działań z zakresu promocji rolnictwa ekologicznego, odnawialnych źródeł energii, innowacyjności w rolnictwie (wystawy, festyny, targi, pokazy, konkursy itp.);
3) sporządzanie wniosków lub innych dokumentów niezbędnych do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej z funduszy UE lub innych, udział w projektach międzynarodowych;
- upowszechnianie metod produkcji rolniczej i stylu życia przyjaznego dla środowiska;
- podejmowanie działań na rzecz zachowania dziedzictwa przyrodniczego, ochrony środowiska, estetyzacji obszarów wiejskich, kształtowania terenów zielonych oraz ekologicznego i funkcjonalnego urządzenia gospodarstwa rolnego;
- sporządzanie planów i przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi lub planów produkcji w gospodarstwach ekologicznych;
- współudział w realizacji zadań wynikających z działań rolno-środowiskowo-klimatycznych PROW, działania rolnictwo ekologiczne PROW oraz programów działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu i innych zanieczyszczeń ze źródeł rolniczych, zgodnie z ustawą Prawo wodne i przepisami właściwego rozporządzenia dotyczącego „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu";
- upowszechnianie zasad gospodarowania na obszarach Natura 2000;
- prowadzenie szkoleń dla rolników i mieszkańców obszarów wiejskich dotyczących zadań zawartych w Kodeksie dobrej praktyki rolniczej w zakresie ograniczania emisji amoniaku;
- współpraca z uczelniami wyższymi, państwowymi instytutami badawczymi (Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa, Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin itp.) w zakresie wdrażania i upowszechniania wyników badań naukowych w ekologicznej praktyce rolniczej w ramach Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie (SIR);
- współpraca z Zachodniopomorską Izbą Rolniczą, Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego, jednostkami samorządu terytorialnego, agencjami rządowymi, innymi instytucjami działającymi na rzecz rolnictwa (Wojewódzką Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Państwową Inspekcją Weterynaryjną, Okręgową Stacją Chemiczno-Rolnicza, Wojewódzką Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej, Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) i innymi podmiotami w zakresie rozwoju i funkcjonowania rolnictwa ekologicznego zgodnie z rozporządzeniami UE i regulacjami krajowymi w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich;
- współpraca z Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie w zakresie organizacji szkoleń, systemu doradztwa i promocji rolnictwa ekologicznego, odnawialnych źródeł energii, innowacyjności oraz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich;
- nadzór merytoryczny nad Barzkowickim Ośrodkiem Edukacji Ekologicznej – prowadzenie edukacji ekologicznej;
- prowadzenie obsługi instalacji fotowoltaicznej;
- ubieganie się o przyznanie pomocy finansowej ze środków pochodzących z UE lub innych instytucji krajowych i zagranicznych na realizację zadań Ośrodka;
- organizacja i prowadzenie zajęć edukacyjnych i dydaktycznych na bazie „Biosurowcowego Ogrodu Dydaktycznego” dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
- organizacja i prowadzenie zajęć edukacyjnych i dydaktycznych na bazie oczyszczalni ścieków „Ogrody Odnowy”, prowadzenie działalności informacyjnej i doradztwa z zakresu oczyszczania ścieków, przydomowych oczyszczalni ścieków;
- prowadzenie działań na rzecz podnoszenia świadomości ekologicznej;
- korzystanie z zestawień danych meteorologicznych w zakładowej stacji meteorologicznej do celów dydaktycznych i edukacyjnych w Ośrodku;
- prowadzenie sprawozdawczości dla GUS oraz w zakresie emisji i opłat za korzystanie ze środowiska.
DZIAŁ 4. DZIAŁ ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
- 19
Do zadań Działu Rozwoju Obszarów Wiejskich należy w szczególności:
1) prowadzenie szkoleń, warsztatów, konkursów, poradnictwa dla rolników i mieszkańców obszarów wiejskich z zakresu:
- możliwości ubiegania się o przyznanie pomocy finansowej w ramach funduszy strukturalnych UE lub innych funduszy krajowych lub zagranicznych,
- agroturystyki,
- zagród edukacyjnych,
- rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich,
- unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego,
- promocji produktów lokalnych, regionalnych i tradycyjnych,
- technik rękodzielniczych i kulinarnych,
- poprawy estetyki wsi i zagrody wiejskiej;
2) ubieganie się o przyznanie pomocy finansowej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych lub zagranicznych;
- podejmowanie działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi;
- inicjowanie i wspieranie działalności liderów wiejskich, stowarzyszeń, lokalnych grup działania, partnerstw publiczno-prywatnych działających na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich;
- podejmowanie działań na rzecz wspierania rozwoju agroturystyki i turystyki wiejskiej oraz promowanie wsi, jako atrakcyjnego miejsca wypoczynku;
- propagowanie alternatywnych źródeł dochodu w gospodarstwach rolnych;
- współpraca w zakresie rozwoju obszarów wiejskich:
- z lokalnymi i regionalnymi organizacjami wspierania przedsiębiorczości, m.in. Sekretariatem Regionalnym Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, Lokalnymi Grupami Działania, Kołami Gospodyń Wiejskich,
- z instytucjami z otoczenia rolnictwa, instytucjami oświatowymi, organizacjami pozarządowymi oraz z samorządem terytorialnym,
- ze stowarzyszeniami agroturystycznymi województwa zachodniopomorskiego,
- z innymi instytucjami krajowymi i zagranicznymi, działającymi na rzecz rozwoju obszarów wiejskich;
- aktywizacja środowisk wiejskich i pomoc w organizacji i realizacji podejmowanych przez nich przedsięwzięć;
- prowadzenie wsparcia merytorycznego i doskonalenia zawodowego kadry doradczej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z rozwojem przedsiębiorczości, wiejskiego gospodarstwa domowego i agroturystyki.
DZIAŁ 5. DZIAŁ METODYKI DORADZTWA, SZKOLEŃ I WYDAWNICTW
- 20
Do zadań Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw należy w szczególności:
- koordynowanie szkoleń organizowanych przez doradców w PZDR oraz inne komórki organizacyjne;
- koordynacja i nadzór działalności szkoleniowej dla zewnętrznych zleceniodawców;
- sporządzanie kalkulacji z działalności szkoleniowej dla komórek organizacyjnych i zewnętrznych zleceniodawców;
- organizacja szkoleń dla rolników i handlowców z zakresu:
- stosowania środków ochrony roślin przy użyciu sprzętu naziemnego,
- stosowania środków ochrony roślin metodą fumigacji,
- doradztwa dotyczącego środków ochrony roślin;
- organizacja szkoleń w zakresie obsługi kombajnów zbożowych oraz innych wynikających z zapotrzebowania,
- prowadzenie działalności w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich;
- koordynacja i organizowanie dokształcania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka;
- opracowywanie materiałów metodycznych dla kadry doradczej;
- współpraca w zakresie metodyki doradczej z Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie i komórkami organizacyjnymi Ośrodka;
- współpraca z:
- placówkami oświatowymi w zakresie prowadzenia szkoleń zawodowych wynikających z potrzeb lokalnego rynku pracy,
- Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Państwową Inspekcją Pracy, Wojewódzką Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Zachodniopomorską Izbą Rolniczą, Wojewódzkim i Powiatowym Urzędem Pracy, szkołami wyższymi, Kuratorium Oświaty oraz innymi instytucjami w zakresie organizacji szkoleń,
- dziećmi i młodzieżą w ramach oświaty pozaszkolnej;
- realizacja zadań w zakresie oświaty na rzecz rozwoju obszarów wiejskich;
- sporządzanie wniosków o przyznanie pomocy finansowej oraz realizacja projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z funduszu UE lub innych instytucji krajowych i zagranicznych na rzecz rozwoju obszarów wiejskich;
- przygotowanie rocznego programu działalności Ośrodka na podstawie propozycji zgłoszonych przez komórki organizacyjne, uwzględniając wytyczne jednostek nadrzędnych oraz sprawozdania z jego realizacji, na podstawie sprawozdań z komórek organizacyjnych;
- koordynowanie wykonania zadań doradczych określonych w rocznym programie działalności Ośrodka;
- opracowywanie i opiniowanie dokumentacji obowiązującej w działalności doradczej;
- opracowywanie propozycji form i metod pracy doradczej realizowanej w Ośrodku;
- prowadzenie kontroli pracy działów merytorycznych i PZDR z uwzględnieniem wykonania zadań w zgodności z wytycznymi i instrukcjami metodycznymi;
- programowanie, planowanie i koordynowanie działalności szkoleniowej oraz opracowywanie okresowych informacji i rocznych sprawozdań z działalności Ośrodka;
- nadzór nad prowadzeniem przez PZDR i działy merytoryczne obowiązującej dokumentacji szkoleń (programy, dzienniki szkoleń, listy obecności,
- prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń;
- organizowanie e-learningu (kształcenie na odległość) dla kadry doradczej i mieszkańców wsi;
- gromadzenie i rozpowszechnianie informacji dotyczących działalności Ośrodka;
- udział w tworzeniu systemu informacji i baz danych dla potrzeb rolnictwa w ujęciu regionalnym i krajowym;
- prowadzenie działalności wydawniczej i poligraficznej Ośrodka oraz świadczenie usług w tym zakresie dla podmiotów zewnętrznych,
- promocja i kolportaż najnowszych opracowań i wydawnictw Ośrodka;
- promocja działań na rzecz rozwoju rolnictwa realizowanych przez Ośrodek podczas wszelkich imprez, w tym targów rolnych, wystaw, konferencji, seminariów itp.;
- współpraca z mediami w zakresie przepływu informacji i promowania działalności Ośrodka oraz w zakresie powierzonym przez Dyrektora;
- przygotowywanie do druku i wydawanie czasopisma „Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy”, w tym: prace redakcyjne, skład i organizacja właściwej jego dystrybucji;
- prowadzenie spraw związanych z praktykami uczniowskimi i studenckimi w ramach współpracy ze szkołami i uczelniami wyższymi;
- koordynowanie i redagowanie artykułów i informacji zamieszczanych na stronie internetowej Ośrodka w zakładce „wydarzenia”;
- przygotowywanie i wysyłanie materiałów w ramach Newslettera Ośrodka.
DZIAŁ 6. DZIAŁ EKONOMIKI I ZARZĄDZANIA GOSPODARSTWEM ROLNYM
- 21
Do zadań Działu Ekonomiki i Zarządzania Gospodarstwem Rolnym należy w szczególności:
1) prowadzenie doradztwa ekonomicznego i rynkowego w zakresie:
- inwestycji i kredytów preferencyjnych,
- form wsparcia finansowego gospodarstw rolnych,
- sytuacji na rynkach rolnych,
- efektywności produkcji rolnej i zarządzania gospodarstwem rolnym;
- opracowywanie ocen, analiz i prognoz dotyczących sytuacji ekonomicznej w rolnictwie;
- gromadzenie danych rynkowych oraz analiza rynku i koniunktury w rolnictwie;
- formułowanie i upowszechnianie rozwiązań organizacyjno-ekonomicznych w zakresie reorganizacji produkcji i funkcjonalności gospodarstw oraz w zakresie zarządzania gospodarstwem rolnym;
- pomoc w opracowywaniu planów rozwoju i modernizacji gospodarstw rolnych, przyczyniających się do wzrostu produkcji i poprawy jakości produktów oraz wyników ekonomicznych;
- ukierunkowanie i pomoc merytoryczna dla rolników w zakresie ubiegania się o wsparcie finansowe ze środków krajowych i zagranicznych;
- udzielanie pomocy rolnikom i mieszkańcom obszarów wiejskich w sporządzaniu wniosków lub innych dokumentów niezbędnych do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowej ze środków krajowych i europejskich;
- koordynacja i realizacja zadań w zakresie prowadzenia rachunkowości w gospodarstwach rolnych, wynikających z podpisanych umów;
- ocena możliwości inwestycyjnych oraz sporządzanie opinii w zależności od potrzeb dla działań inwestycyjnych lub innych form pomocy finansowej;
- upowszechnianie nowych regulacji prawnych w dziedzinie finansów, podatków i ubezpieczeń, pod kątem aktywizacji zawodowej rolników i innych mieszkańców wsi oraz rozwoju przedsiębiorczości;
- współpraca z uczelniami i instytutami rolniczymi, instytucjami działającymi na rzecz rolnictwa oraz organizacjami i związkami rolników w zakresie realizacji zadań Działu;
- współpraca z Instytutem Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy w zakresie prowadzenia i organizacji systemu rachunkowości rolnej Polski FADN;
- dokonywanie oceny i akceptacji planów restrukturyzacji, o których mowa w ustawie o restrukturyzacji zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne.
DZIAŁ 7. DZIAŁ KSIĘGOWOŚCI
- 22
Do zadań Działu Księgowości należy w szczególności:
- przygotowanie projektu rocznego planu finansowego Ośrodka oraz zapewnienie właściwej jego realizacji, a w szczególności równowagi pomiędzy przychodami, a kosztami;
- sporządzanie sprawozdań i analiz finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie księgowości zgodnie z ustawą o finansach publicznych, ustawą o rachunkowości, przepisami podatkowymi oraz innymi przepisami w tym zakresie;
- zapewnienie prawidłowego obiegu i kontroli dokumentów księgowych;
- współpraca z bankami obsługującymi Ośrodek;
- współpraca z instytucjami w zakresie realizacji rozliczeń publiczno-prawnych;
- sporządzanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu pracowników Ośrodka;
- sporządzanie dokumentacji związanej z wynagrodzeniami pracowników Ośrodka, a także z tytułu zawartych umów cywilno-prawnych;
- rozliczanie należności pracowników z tytułu członkostwa w związkach zawodowych, kasie zapomogowo-pożyczkowej i innych;
- prowadzenie i rozliczanie ewidencji składników majątku trwałego i obrotowego;
- rozliczanie inwentaryzacji i osób za powierzone im mienie;
- rozliczanie delegacji służbowych;
- prowadzenie rejestru paliw oraz rozliczanie kosztów zużytego paliwa;
- prowadzenie rejestru zakupów oraz sprzedaży;
- prowadzenie rejestru pobranych zaliczek oraz dbanie o terminowość ich rozliczenia;
- sporządzanie sprawozdań budżetowych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- sporządzanie sprawozdań statystycznych dotyczących Działu oraz nadzór nad terminowością sporządzanych deklaracji statystycznych do GUS dotyczących Ośrodka;
- prowadzenie rejestru umów zawieranych przez Ośrodek;
- przygotowanie i przeprowadzanie postępowań, do których mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych;
- wystawianie dowodów sprzedaży za usługi świadczone przez Ośrodek zgodnie z cennikiem usług odpłatnych realizowanych przez Ośrodek;
- prowadzenie obsługi kasowej zgodnie z instrukcją w sprawie organizacji i prowadzenia gospodarki kasowej Ośrodka;
- opracowywanie instrukcji: obiegu i kontroli dokumentów księgowych, organizacji i prowadzenia gospodarki kasowej, gospodarki magazynowej oraz inwentaryzacyjnej, nadzorowanie ich realizacji oraz prowadzenie kontroli w tym zakresie;
- prowadzenie dokumentacji w zakresie podatków i innych opłat zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie dokumentacji środków trwałych będących na stanie Ośrodka;
- opracowywanie cennika usług świadczonych odpłatnie przez Ośrodek i nadzór nad jego realizacją;
- opracowywanie materiałów w zakresie zadań realizowanych przez Dział do zamieszczania na stronie internetowej Ośrodka i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz dokonywanie ich aktualizacji;
- wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora związanych z działalnością Ośrodka.
DZIAŁ 8. DZIAŁ ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZY
- 23
Do zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:
1) nadzór nad sprawami dotyczącymi obsługi administracyjno-gospodarczej Ośrodka w zakresie:
- prowadzenia dokumentacji związanej z nieruchomościami będącymi własnością Ośrodka lub zarządzanymi na podstawie umów najmu czy dzierżawy,
- przeprowadzania postępowań związanych z ubezpieczeniem majątku Ośrodka,
- przeprowadzania postępowań związanych ze zbywaniem, przekazywaniem majątku Ośrodka,
- zapewnienia ochrony mienia Ośrodka,
- zapewnienia właściwego utrzymania obiektów będących własnością lub w zarządzie Ośrodka;
- zapewnienie warunków dla przestrzegania przepisów bhp i p.poż. w miejscu pracy;
- prowadzenie gospodarki magazynowej Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- załatwianie spraw w zakresie przeglądów, napraw oraz remontów bieżących sprzętu i obiektów stanowiących własność Ośrodka;
- przygotowanie planów i wykonywanie zadań inwestycyjnych;
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania hotelu Ośrodka (w tym recepcji i kuchni);
- realizacja zadań związanych z prawidłowym funkcjonowaniem pralni i kotłowni Ośrodka;
- nadzór i realizacja zadań wynikających ze standardów i przepisów sanitarno-epidemiologicznych w budynku hotelowym oraz pomieszczeniach biurowych Ośrodka;
- nadzór nad salami konferencyjnymi w siedzibie Ośrodka;
- zabezpieczenie personalne i techniczne niezbędne do prowadzenia produkcji roślinnej na użytkach zielonych Ośrodka;
- rozliczenie i sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną w przypadku nadprodukcji;
- organizacja obsługi technicznej imprez realizowanych w obiektach Ośrodka w ramach działalności usługowej;
- prowadzenie nadzoru i dokumentacji związanej z funkcjonowaniem sprzętu, maszyn i urządzeń stanowiących własność Ośrodka;
- zapewnienie prawidłowego użytkowania i zabezpieczenia samochodów służbowych oraz prowadzenie dokumentacji związanej z eksploatacją pojazdów;
- prowadzenie spraw dotyczących korzystania z telefonów służbowych stacjonarnych i komórkowych w Ośrodku;
- prowadzenie rejestrów: zamówień na zakupy, poleceń na przydział samochodu służbowego, kart drogowych;
- realizacja sprzedaży towarów, usług, dostaw i innych wynikających z zadań realizowanych przez Ośrodek;
- realizacja zakupów zgodnie z regulacjami wewnętrznymi Ośrodka;
- zabezpieczenie organizacyjne oraz materiałowo-techniczne Barzkowickich Targów Rolnych „Agro Pomerania” oraz innych imprez organizowanych w Ośrodku;
- opracowywanie materiałów w zakresie zadań realizowanych przez Dział do zamieszczania na stronie internetowej Ośrodka i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz dokonywanie ich aktualizacji;
- wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora związanych z działalnością Ośrodka.
DZIAŁ 9. DZIAŁ KADR I ORGANIZACJI PRACY
- 24
Do zadań Działu Kadr i Organizacji Pracy należy w szczególności:
- realizowanie polityki kadrowej określonej przez Dyrektora oraz prowadzenie rekrutacji pracowników na wniosek i na zasadach określonych przez Dyrektora;
- prowadzenie akt osobowych pracowników Ośrodka;
- prowadzenie spraw z zakresu zaopatrzenia emerytalno-rentowego pracowników;
- prowadzenie ewidencji i struktury zatrudnienia w Ośrodku;
- realizacja przepisów dotyczących zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w Ośrodku oraz współpraca w tym zakresie z Działem Księgowości;
- przygotowywanie dokumentacji związanej z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy;
- prowadzenie i załatwianie spraw pracowniczych wynikających z Kodeksu pracy i innych właściwych przepisów prawa pracy;
- współdziałanie z zakładową komisją socjalną w zakresie realizowanych zadań;
- nadzór nad dyscypliną czasu pracy i prowadzenie ewidencji czasu pracy;
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach wyróżniania i karania pracowników;
- prowadzenie spraw związanych z organizacją staży pracy dla osób bezrobotnych we współpracy z urzędami pracy i innymi jednostkami;
- przygotowywanie projektów regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy oraz projektów ich zmian;
- przygotowanie i wdrażanie instrukcji kancelaryjnej i rzeczowego wykazu akt;
- nadzór nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych;
- prowadzenie rejestru zarządzeń Dyrektora oraz zbioru wewnętrznych aktów normatywnych i zapewnienie ich właściwego obiegu w Ośrodku;
- prowadzenie rejestru upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Dyrektora;
- sporządzanie sprawozdawczości do GUS w zakresie zatrudnienia;
- przygotowywanie narad pracowniczych i spotkań organizowanych przez Dyrektora, w tym prowadzenie zbioru protokołów i innych dokumentów w powyższym zakresie;
- zapewnienie obsługi organizacyjno-technicznej Rady:
- przygotowywanie i organizowanie posiedzeń Rady, w tym przygotowywanie materiałów na posiedzenia oraz sporządzanie protokołów z posiedzeń,
- prowadzenie dokumentacji związanej z działalnością Rady, w tym rejestru uchwał;
- prowadzenie rejestrów: poleceń służbowych, delegacji, stempli i pieczęci, przesyłek oraz korespondencji przychodzącej i wychodzącej;
- nadzór nad Archiwum Zakładowym Ośrodka;
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania sekretariatu Ośrodka:
- obsługa kancelaryjno-biurowa spraw załatwianych przez Dyrektora i Zastępców Dyrektora,
- sporządzanie, rejestracja i przechowywanie dokumentów spraw, o których mowa w lit. a),
- organizowanie przyjmowania pracowników i interesantów przez Dyrektora i Zastępców Dyrektora,
- obsługa Elektronicznej Platformy Usług (ePUAP) Ośrodka;
- prowadzenie rejestru dokumentacji dotyczącej udostępniania informacji publicznych;
- prowadzenie dokumentacji związanej ze współpracą z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w Ośrodku;
- opracowywanie materiałów w zakresie zadań realizowanych przez Dział do zamieszczania na stronie internetowej Ośrodka i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz dokonywanie ich aktualizacji;
- wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora związanych z działalnością Ośrodka.
DZIAŁ 10. DZIAŁ TELEINFORMATYKI
- 25
Do zadań Działu Teleinformatyki należy w szczególności:
- administrowanie siecią komputerową;
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej Ośrodka oraz aktualizacja informacji, przy współpracy z komórkami organizacyjnymi;
- administrowanie witrynami internetowymi Ośrodka oraz aktualizacja informacji na stronach www Ośrodka przy współpracy z komórkami organizacyjnymi;
- wdrażanie nowych programów komputerowych oraz nowoczesnych technik i technologii informatycznych i teleinformatycznych we wszystkich obszarach działalności ZODR oraz organizacja szkoleń w zakresie ich obsługi;
- zapewnienie wsparcia technicznego nad platformami e-learning (kształcenie na odległość) dla kadry doradczej i mieszkańców wsi;
- propagowanie idei e-learningu (kształcenie na odległość) wśród kadry doradczej i mieszkańców obszarów wiejskich, zwłaszcza wśród młodzieży wiejskiej;
- inicjowanie działań zmierzających do pogłębiania wiedzy przy użyciu różnych technik komunikacji elektronicznej;
- nadzór techniczny nad sprzętem komputerowym i peryferyjnym Ośrodka;
- konserwacja i bieżące utrzymanie techniczne sprzętu komputerowego;
- konserwacja i aktualizacja konfiguracji aktywnych urządzeń sieciowych;
- koordynacja zakupów sprzętu i oprogramowania komputerowego;
- zabezpieczenie sal konferencyjnych w sprzęt audiowizualny na organizowane szkolenia i inne wydarzenia organizowane w siedzibie Ośrodka;
11) nadzór techniczny nad serwerownią, siecią lokalną oraz pojedynczymi komputerami pracującymi w tej sieci;
12) zakładanie kont dostępowych i pocztowych użytkownikom sieci komputerowych;
13) udzielanie konsultacji pracownikom Ośrodka w zakresie korzystania z programów komputerowych, sieci Internet i kont poczty elektronicznej;
14) zapewnienie wsparcia technicznego i informatycznego pracownikom Ośrodka;
15) zapewnianie wsparcia technicznego i informatycznego uczestnikom szkoleń organizowanych przez Ośrodek;
16) wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora związanych z działalnością Ośrodka.
DZIAŁ 11. STANOWISKO DS. BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY
- 26
Do zadań na Stanowisku ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:
- zapewnienie realizacji obowiązków Ośrodka w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów;
- kontrola warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp w Ośrodku;
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, w drodze do pracy i z pracy;
- prowadzenie rejestru wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz wszelkiej dokumentacji w tym zakresie;
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy;
- współpraca z organami zewnętrznymi nadzorującymi warunki pracy w Ośrodku;
- przeprowadzanie wstępnych oraz organizacja okresowych szkoleń bhp dla pracowników Ośrodka;
- prowadzenie ewidencji należnej oraz wydanej pracownikom odzieży i środków ochrony indywidualnej;
- organizacja profilaktycznych badań lekarskich pracowników Ośrodka, w tym nadzór nad umowami z gabinetami medycyny pracy;
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji z zakresu bhp i sprawozdawczości do GUS;
- prowadzenie spraw socjalno-bytowych pracowników w ramach ZFŚS;
- opracowywanie regulaminu ZFŚS i czuwanie nad jego prawidłową realizacją oraz ustalanie zasad przeznaczenia środków funduszu;
- opracowywanie materiałów w zakresie realizowanych zadań do zamieszczania na stronie internetowej Ośrodka i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz dokonywanie ich aktualizacji;
- wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora związanych z działalnością Ośrodka.
DZIAŁ 12. STANOWISKO DS. OBSŁUGI PRAWNEJ
- 27
Do zadań na Stanowisku ds. Obsługi Prawnej należy w szczególności:
- pełnienie funkcji doradcy prawnego w sprawach dotyczących funkcjonowania Ośrodka;
- wydawanie opinii prawnych w sprawach, o których mowa w pkt. 1 oraz w sprawach pracowniczych;
- opiniowanie pod względem zgodności z przepisami prawa projektów aktów wewnętrznych wydawanych przez Ośrodek;
- opiniowanie przedłożonych do konsultacji, pod względem zgodności z przepisami prawa, umów i porozumień zawieranych przez Ośrodek;
- przekazywanie bieżącej informacji o obowiązujących przepisach prawnych;
- udzielanie wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
- reprezentowanie Ośrodka przed sądami, organami administracyjnymi, egzekucyjnymi, osobami fizycznymi i prawnymi oraz innymi podmiotami, zgodnie z otrzymanym pełnomocnictwem;
- opracowywanie materiałów w zakresie realizowanych zadań do zamieszczania na stronie internetowej Ośrodka i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz dokonywanie ich aktualizacji;
- wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora związanych z działalnością Ośrodka.
DZIAŁ 13. STANOWISKO DS. KONTROLI
- 28
Do zadań na Stanowisku ds. Kontroli należy w szczególności:
- badanie przestrzegania procedur wewnętrznych przy wykonywaniu obowiązków służbowych przez pracowników Ośrodka;
- sporządzanie corocznych planów kontroli i sprawozdań z kontroli;
- przeprowadzanie kontroli z zakresu jakości działania i jakości świadczonych usług w Ośrodku, w tym kontroli rzetelności i terminowości załatwiania spraw klientów oraz sposobu załatwiania skarg i wniosków;
- kontrolowanie wykonywania przez komórki organizacyjne zadań określonych w Ustawie i innych aktach normatywnych;
- organizowanie i przeprowadzanie kontroli wewnętrznych w komórkach organizacyjnych Ośrodka;
- sporządzanie i ewidencjonowanie upoważnień do przeprowadzania kontroli;
- nadzór nad realizacją zaleceń zawartych w wystąpieniach pokontrolnych wewnętrznych i zewnętrznych organów kontrolnych;
- prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w Ośrodku oraz dokumentacji dotyczących tych kontroli;
- współpraca z organami kontroli zewnętrznych w zakresie przeprowadzanych kontroli;
- prowadzenie ewidencji protokołów lub wystąpień pokontrolnych podmiotów zewnętrznych przeprowadzającego kontrolę w Ośrodku;
- prowadzenie ewidencji odpowiedzi na zalecenia pokontrolne lub informacji o sposobie zrealizowania wniosków i uwag pokontrolnych przygotowanych przez wyznaczonego przez Dyrektora pracownika oraz innej dokumentacji w tym zakresie;
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków;
- koordynowanie i monitoring systemu kontroli zarządczej, w tym m.in.:
- zapewnianie kompletności i zgodności z prawem dokumentacji systemu kontroli zarządczej w Ośrodku,
- nadzór na procedurami wewnętrznymi, w tym w szczególności procedurami dotyczącymi organizacji i finansów Ośrodka, pod względem realizacji celów kontroli zarządczej,
- koordynowanie wewnętrznej sprawozdawczości z funkcjonowania kontroli zarządczej,
- opracowywanie sprawozdań o stanie kontroli zarządczej w Ośrodka na potrzeby instytucji zewnętrznych,
- bieżące informowanie Dyrektora o stanie kontroli zarządczej w Ośrodku oraz przygotowywanie projektu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej dla Dyrektora,
- koordynowanie przebiegu oceny pracowników Ośrodka zgodnie ze standardami kontroli zarządczej,
- koordynowanie przebiegu procesu samooceny systemu kontroli zarządczej w Ośrodku oraz przekazywanie Dyrektorowi wyników samooceny oraz propozycji usprawnień systemu kontroli zarządczej,
- przygotowywanie i przeprowadzanie corocznej kompleksowej samooceny funkcjonowania systemu kontroli zarządczej,
- prowadzenie i bieżąca aktualizacja wykazu procedur kontroli zarządczej w Ośrodku,
- koordynowanie realizacji zadań związanych z zarządzaniem ryzykiem w Ośrodku i dokumentowania procesu zarządzania ryzykiem,
- przygotowywanie corocznej identyfikacji ryzyka w odniesieniu do celów i zdań Ośrodka oraz przeprowadzanie analizy ryzyka,
- współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych oraz doradztwo w sprawach dotyczących zasad funkcjonowania kontroli zarządczej oraz zarządzania ryzykiem;
14) opracowywanie materiałów w zakresie realizowanych zadań do zamieszczania na stronie internetowej Ośrodka i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz dokonywanie ich aktualizacji;
15) wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora związanych z działalnością Ośrodka.
DZIAŁ 14. STANOWISKO DS. BEZPIECZEŃSTWA INFORMACJI, ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO I SPRAW OBRONNYCH
- 29
Do zadań na Stanowisku ds. Bezpieczeństwa Informacji, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych należy w szczególności:
- zarządzanie Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji;
- realizacja zadań z zakresu ochrony danych, w tym:
- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych,
- prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez administratora danych,
- wydawanie upoważnień i prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,
- sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych,
- nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji oraz przestrzegania zasad w niej określonych,
- zapewnienie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych,
- przeprowadzanie wewnętrznych szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych;
- prowadzenie spraw z zakresu zarządzania kryzysowego i spraw obronnych, w tym:
- nadzór nad wykonaniem zadań w zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych,
- zarządzanie incydentami bezpieczeństwa, prowadzenie postępowań poincydentalnych,
- tworzenie warunków do wprowadzenia stanów wyższej gotowości obronnej państwa,
- przeprowadzanie wewnętrznych szkoleń z zakresu zarządzania kryzysowego, informacji niejawnych, spraw obronnych i ochrony danych osobowych;
- prowadzenie spraw z zakresu informacji niejawnych;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie realizacji powyższych zadań;
- współpraca z innymi podmiotami w zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych;
- opracowywanie materiałów w zakresie realizowanych zadań do zamieszczania na stronie internetowej Ośrodka i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz dokonywanie ich aktualizacji;
- wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora związanych z działalnością Ośrodka.
DZIAŁ 15. STANOWISKO DS. SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
- 30
Do zadań na Stanowisku ds. Systemu Zarządzania Jakością należy w szczególności:
- wdrażanie systemów zarządzania jakością;
- nadzór nad wdrożonymi systemami jakości;
- planowanie, koordynowanie i realizacja prac w zakresie utrzymania i doskonalenia systemu zarządzania jakością;
- planowanie i realizacja audytów wewnętrznych oraz szkoleń związanych z utrzymaniem i rozwojem systemu zarządzani jakością w Ośrodku;
- nadzór nad dokumentacją systemu zarządzania jakością;
- podnoszenie skuteczności i efektywności funkcjonowania systemu zarządzania jakością;
- opracowywanie materiałów w zakresie realizowanych zadań do zamieszczania na stronie internetowej Ośrodka i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz dokonywanie ich aktualizacji;
- wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora związanych z działalnością Ośrodka.
DZIAŁ 16. ODDZIAŁ W KOSZALINIE
- 31
- Do zadań Oddziału należy w szczególności:
- realizowanie zadań określonych w § 17-21 niniejszego Regulaminu,
- realizowanie zadań zleconych przez komórki organizacyjne wskazane w § 6 ust 1 pkt 1-5,
- prowadzenie obsługi punktu kasowego Oddziału oraz sekretariatu Oddziału;
- Oddział realizuje zadania, o których mowa w pkt 1-2 na obszarze objętym zasięgiem działania PZDR w Białogardzie, Kołobrzegu, Sławnie zs. w Darłowie, Szczecinku, Świdwinie i Koszalinie.
DZIAŁ 17. POWIATOWE ZESPOŁY DORADZTWA ROLNICZEGO
- 32
Do zadań Powiatowych Zespołów Doradztwa Rolniczego należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z programu rocznego działalności doradczej Ośrodka;
- prowadzenie działalności doradczej w zakresie dostosowania rolnictwa do standardów UE;
- realizacja zadań doradczych wspomagających możliwość pozyskiwania funduszy przez rolników i mieszkańców obszarów wiejskich;
- prowadzenie indywidualnego i zespołowego doradztwa technologiczno-ekonomicznego dla producentów rolnych;
- świadczenie pomocy w zakresie dostosowania gospodarstw rolnych do obowiązujących standardów i wymagań zawartych w zasadzie wzajemnej zgodności (cross compliance) oraz w zakresie integrowanej ochrony roślin;
- aktywizacja społeczności wiejskiej, kreowanie liderów lokalnych, współpraca z kobietami i młodzieżą wiejską, w zakresie poprawy jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich;
- poradnictwo w zakresie unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego;
- realizacja działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi oraz funkcjonalnego urządzania gospodarstwa rolnego;
- upowszechnianie rozwoju agroturystyki i turystyki wiejskiej;
- popularyzacja tematyki przedsiębiorczości oraz alternatywnych źródeł dochodu na terenach wiejskich;
- promowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego i produkcji żywności metodami ekologicznymi;
- wspieranie tworzenia grup producentów rolnych;
- wspieranie promocji produktów lokalnych i regionalnych;
- monitorowanie rynku, opracowywanie informacji i sprawozdań na temat aktualnej sytuacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich na terenie powiatu, w tym rynku artykułów rolno-spożywczych i środków produkcji;
- gromadzenie i upowszechnianie rolniczych informacji rynkowych;
- współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego i branży rolniczej działającymi na rzecz rolnictwa;
- współudział w organizacji konkursów, wystaw promujących pozytywne przykłady gospodarowania na obszarach wiejskich, organizowanych przez władze lokalne;
- udział w przedsięwzięciach lokalnych, służących rozwojowi rolnictwa i obszarów wiejskich;
- udzielanie pomocy rolnikom i innym mieszkańcom obszarów wiejskich w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowej ze środków pochodzących z funduszy UE i krajowych;
- działanie na rzecz transferu wyników badań naukowych oraz innowacyjnych w rolnictwie;
- kolportaż wydawnictw własnych Ośrodka (zwłaszcza ”Zachodniopomorskiego Magazynu Rolniczego”);
- zbieranie i dostarczanie danych z rachunkowości gospodarstw rolnych PL FADN i udział w badaniach koniunktury w rolnictwie;
- udział w szacowaniu szkód łowieckich, a także ustalaniu wysokości odszkodowania za te szkody zgodnie z przepisami Prawa łowieckiego.
ROZDZIAŁ V. ZASADY I TRYB OPRACOWYWANIA PROJEKTÓW WEWNĘTRZNYCH AKTÓW NORMATYWNYCH
- 33
- Wewnętrzne akty normatywne są to wszelkie akty o charakterze ogólnym i mocy wiążącej dla wszystkich pracowników Ośrodka.
- Wewnętrzne akty normatywne wprowadzane są każdorazowo zarządzeniami Dyrektora.
- 34
- Inicjatywa i obowiązek sporządzania projektu aktu normatywnego należy do kierownika komórki organizacyjnej albo pracownika zajmującego samodzielne stanowisko pracy, odpowiedzialnych za realizację przedmiotu regulacji.
- Akt normatywny powinien być sformułowany jasno i zwięźle, zgodnie z obowiązującymi przepisami wyższego rzędu oraz z zasadami techniki prawodawczej.
- Komórka organizacyjna opracowująca projekt aktu normatywnego obowiązana jest uzgodnić go z zainteresowanymi komórkami oraz właściwym Zastępcą Dyrektora.
- Radca prawny potwierdza swoim podpisem akceptację treści każdego projektu aktu normatywnego oraz zarządzenia Dyrektora.
- Oceny projektu aktu normatywnego w zakresie skutków finansowych dokonuje pisemnie Główny Księgowy.
- Rejestr zarządzeń Dyrektora oraz zbiór wewnętrznych aktów normatywnych prowadzi Dział Kadr i Organizacji Pracy.
- 35
- Komórki organizacyjne, dla których wynikają zadania z aktu normatywnego, niezwłocznie po jego otrzymaniu przystępują do realizacji tych zadań.
- W przypadku, gdy do wykonania zadań powołanych jest kilka komórek organizacyjnych, Dyrektor wyznacza komórkę wiodącą w realizacji aktu oraz w razie potrzeby określa obowiązki ciążące na podmiotach realizujących dany akt normatywny.
- Kierownik komórki organizacyjnej, która opracowała akt normatywny, czuwa nad jego aktualizacją.
ROZDZIAŁ VI. SKARGI I WNIOSKI
- 36
- Dyrektor, a w przypadku jego nieobecności zastępca dyrektora lub inny upoważniony pracownik, przyjmują w sprawie skarg i wniosków dotyczących Ośrodka raz w tygodniu, w poniedziałek w godzinach od 8:00 do 10:00 w siedzibie w Barzkowicach.
- W przypadku, gdy poniedziałek jest dniem ustawowo wolnym od pracy, osoby wymienione w ust. 1 przyjmują w sprawach skarg i wniosków w następnym dniu roboczym w godzinach od 8:00 do 10:00 w siedzibie w Barzkowicach.
- Informacja o terminach przyjmowania skarg i wniosków umieszczona jest na tablicy ogłoszeń w budynku administracyjnym Ośrodka w Barzkowicach i na tablicy ogłoszeń Oddziału oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Skargi i wnioski przyjęte przez Dyrektora lub zastępujących go pracowników, ewidencjonowane są w rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez pracownika na Stanowisku ds. Kontroli.
- Odpowiedzi na skargi i wnioski udziela Dyrektor.
- Przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
ROZDZIAŁ VII. ZASADY EWIDENCJONOWANIA, PRZECHOWYWANIA ORAZ OCHRONY DOKUMENTÓW
- 37
- Tryb i zasady wykonywania czynności kancelaryjnych, zasady tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów określa Instrukcja kancelaryjna oraz Instrukcja organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.
- Każdy pracownik na powierzonym stanowisku pracy ponosi odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie dokumentów oraz odpowiednie zabezpieczenie ich przed uszkodzeniem, utratą lub zniszczeniem.
- Przekazania dokumentacji innemu pracownikowi Ośrodka odbywa się na podstawie protokołu przekazania w obecności kierownika komórki organizacyjnej.
- Wzory pieczęci i listownika określa załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
ROZDZIAŁ VIII. PRZESTRZEGANIE REGULAMINU
- 38
- Każdy pracownik podejmujący pracę zapoznaje się z Ustawą wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, Statutem, niniejszym Regulaminem oraz innymi wewnętrznymi aktami normatywnymi obowiązującymi w Ośrodku.
- Każdy pracownik zobowiązany jest do przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu.
- Za naruszenie zasad określonych niniejszym Regulaminem pracownicy Ośrodka ponoszą odpowiedzialność służbową.
- Pracownicy wykonują zadania związane z powierzonym im stanowiskiem pracy zgodnie z niniejszym Regulaminem i na podstawie szczegółowego zakresu obowiązków i uprawnień.
- Zakresy obowiązków i uprawnień pracownika ustala jego przełożony, a nadaje Dyrektor.
ROZDZIAŁ IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 39
Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie określonym dla jego ustanowienia.
Załącznik Nr 1
Załącznik Nr 2
TERYTORIALNY ZASIĘG DZIAŁANIA POWIATOWYCH ZESPOŁÓW DORADZTWA ROLNICZEGO
(WYKAZ GMIN)
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Białogardzie
- Białogard
- Miasto Białogard
- Karlino
- Tychowo
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Choszcznie
- Bierzwnik
- Choszczno
- Drawno
- Krzęcin
- Pełczyce
- Recz
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Drawsku Pomorskim
- Czaplinek
- Drawsko Pomorskie
- Kalisz Pomorski
- Wierzchowo
- Złocieniec
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Goleniowie z siedzibą w Nowogardzie
- Goleniów
- Maszewo
- Nowogard
- Osina
- Przybiernów
- Stepnica
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Gryficach
- Brojce
- Gryfice
- Karnice
- Płoty
- Rewal
- Trzebiatów
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Gryfinie z siedzibą w Baniach
- Banie
- Cedynia
- Chojna
- Gryfino
- Mieszkowice
- Moryń
- Stare Czarnowo
- Trzcińsko-Zdrój
- Widuchowa
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Kamieniu Pomorskim z siedzibą w Golczewie
- Dziwnów
- Golczewo
- Kamień Pomorski
- Międzyzdroje
- Świerzno
- Świnoujście
- Wolin
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Kołobrzegu
- Kołobrzeg
- Miasto Kołobrzeg
- Dygowo
- Gościno
- Rymań
- Siemyśl
- Ustronie Morskie
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Koszalinie
- Będzino
- Biesiekierz
- Bobolice
- Manowo
- Mielno
- Polanów
- Sianów
- Świeszyno
- Koszalin
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Łobzie
- Dobra
- Łobez
- Radowo Małe
- Resko
- Węgorzyno
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Myśliborzu
- Barlinek
- Boleszkowice
- Dębno
- Myślibórz
- Nowogródek Pomorski
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Stargardzie
- Stargard
- Miasto Stargard
- Chociwel
- Dobrzany
- Dolice
- Ińsko
- Kobylanka
- Marianowo
- Stara Dąbrowa
10) Suchań
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Szczecinie
- Dobra Szczecińska
- Kołbaskowo
- Nowe Warpno
- Police
- Szczecin
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Pyrzycach
- Bielice
- Kozielice
- Lipiany
- Przelewice
- Pyrzyce
- Warnice
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Sławnie z siedzibą w Darłowie
- Sławno
- Miasto Sławno
- Darłowo
- Miasto Darłowo
- Malechowo
- Postomino
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Szczecinku
- Szczecinek
- Miasto Szczecinek
- Barwice
- Biały Bór
- Borne Sulinowo
- Grzmiąca
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Świdwinie
- Świdwin
- Miasto Świdwin
- Brzeżno
- Połczyn Zdrój
- Rąbino
- Sławoborze
- Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Wałczu
- Wałcz
- Miasto Wałcz
- Człopa
- Mirosławiec
- Tuczno
Załącznik Nr 3
Wzór pieczęci:
Wzór listownika: